Page 3 of 3 FirstFirst 123

Thread: Zahra Amir Ebrahimi

Quote Originally Posted by BehnazNaNaz View Post
    edam mishan?chi dari migi?yani maghamate iran enghadr kharan?mardomam saket mimoonan?omran...zahra edam nemishe hich haghe zendegi ham dare
    behnaz jan, manam az in mozoo kheili narehatam. in khanoome badbakht hich haghi nadare ke edam beshe ya hatta jarime.

vali tooye iran HAGH vojood nadare... ba khoone sard mikoshan
    ~ Bahar ~

Quote Originally Posted by donsaeid View Post
    kodom reliable source az man behtar!
    are yeki to reliable sourci yekiam arman.
    born to be successful.

chera gheybat mikoni ever purple?

baba migam khabari ke az khode iran hast, ine ke dokhtare azade, va taraf pesare dastgir shode

vassalam name tamam

I heard about Zahra Amir-Ebrahimi when I was walking with a friend to meet the rest of the gang in a tea house. She asked me if I know the famous Iranian actress who is in trouble - accused of having sex with her boyfriend in front of a camera. I didn't know anything about it. She read it in a European newspaper and couldn't remember the name. I just felt my throat came to my mouth when I thought of a girl in Iran being in that situation. How she is feeling right now and what she is going through: guilt, embarrassment and fear, a lot of fear!

Which one is worse, the fact that her life is ruined forever (even if she gets out of this alive) or the fear of being in the Islamic Republic courtrooms and jails?

When I came home I did a quick google search and found about Amir-Ebrahimi and the video clip. Still I'm not sure if she is the one in the video as it's not very clear, but in any case, it's clear that the sick boyfriend recorded this on purpose; perhaps to show off dating a famous actress or to blackmail her in case she wants to get out of the relationship. There is even background music on the video; perhaps to serve two purposes: covering the noise from the nosy neighbors and make an artistic video clip to be proud of!

In the last couple of days everyone is talking about the UCLA student and I am thinking of the woman in Iran who is being abused in many dimensions and perhaps without any support! Imagine the case: 1) an abusive boyfriend who has already fled to Dubai , 2) a government and police system that will definitely kill her -- in her soul and heart, if not literally. And 3) family and friends and radical Moslems who will criticize her for corrupting their image!

It breaks my heart and I assure you that Zahra would prefer to be tasered like Mostafa Tabatabainejad 10 times more than being in this situation!

Many of you may not know what the meaning of "being trapped" in Iran is. The Spanish inquisition type courtrooms and jails. No matter what the reason, "siaasi" or "akhlaaghi" (political or moral), they have a way to make you feel you want to die. Verrry inhuman techniques: dirty, nasty and cruel!

In Zahra's case, if the girl in the video is or is not her, doesn't matter; she is screwed for the rest of her life.

Let's get out of our safe environment and feel her fear and define the "abuse". I know this is like opening Pandora's box as may Iranians even living out of Iran for many years and being involved in relationships out of marriage may still condemn her. Don't forget these kids are born after the revolution and grown up in the hypocritical society! Learning one thing in school and TV and other thing at home!

ازيگر ايراني درگير در ماجراي فيلم پورنو، نامزد سابقش را متهم كرد

روزنامه گاردين در شماره امروزش در گزارشي به قلم رابرت تيت، خبرنگارش در تهران به ماجراي پخش فيلم پورنو منتسب به يك هنرپيشه زن تلويزيون پرداخته و با خودش هم گفتگو كرده. زهرا امير ابراهيمي به گاردين گفته كه اين فيلم با "تكنيك هاي مونتاژ" درست شده و صورت او را روي صورت فرد ديگري گذاشتن. به گزارش گاردين همين تكذيب خانم ابراهيمي احتمالا براي برائت او در دادگاه كافي خواهد بود. گاردين نوشته نامزد سابق خانم ابراهيمي كه دستيار تهيه در سينماست و بعد از فرار به ارمنستان دستگير شده و به ايران برگردانده شده به جرم ساخت و توزيع اين فيلم احتمالا به سه سال زندان و معادل 6 هزار پوند جريمه محكوم مي شه.

نامزد خانم ابراهيمي پذيرفته كه در اين ماجرا نقش داشته اما ادعا كرده كه ايده اين كار از خود ابراهيمي بوده و در خانه خود خانم ابراهيمي فيلمبرداري شده و بعدا هم توسط خود او پخش شده. در مقابل زهرا ابراهيمي به گاردين گفته كه نامزد سابقش بعد از اينكه يك سال پيش رابطه شون به خاطر خيانتش به هم خورد، او رو تهديد به انتقام كرده و گفته بوده "كاري مي كنه كه من ديگه نتونم سرم رو بلند كنم و مانع از اين مي شه كه ديگه بتونم در ايران كار كنم".

به نوشته گاردين، برآورد مي شه طي دو ماه گذشته حدود 100 هزار كپي از اين فيلم كه به "نرگس 2" مشهور شده بين مردم دست به دست شده. زهرا ابراهيمي اضطراب و نگراني اش را از انتشار فيلم تاييد كرده ولي گزارش هاي مربوط به خودكشي اش رو تكذيب كرده.

در انتهاي گزارش هم به نقل از زهرا ابراهمي اومده كه "والدين من و خودم فكر مي كرديم در جامعه اي منطقي و روشن زندگي مي كنيم. در عوض ديديم كه 90 درصد مردم اين چيزها رو دنبال مي كنن و اونها رو جدي مي گيرن. اگه مردم امكانشو داشته باشن دنبال مسائل و چيزهاي مبتذل مي رن".

Iranian actor in sex video scandal says ex-fiance faked footage

Former boyfriend faces prison after extradition
    100,000 copies circulating amid cultural clean-up

Robert Tait in Tehran
    Thursday November 23, 2006
    The Guardian

Ebrahimi has dismissed the film as a fake made by a vengeful former fiance. Photograph: Robert Tait

An Iranian actor at the centre of a video sex scandal has spoken for the first time publicly to deny being a collaborator in the now notorious home-made film.

Zahra Amir Ebrahimi, one of Iran's best known television performers, is facing social ostracism, a wrecked career and a possible lashing after police seized copies of the footage, which appears to show her having sex.

The film, which has been distributed in street markets and posted on websites, has caused profound shock at a time when Mahmoud Ahmadinejad's Islamist government is trying to banish the "corrupting" effects of western culture.

listen to this!

http://www.tapesh.com/forum/showthread.php?t=7663

Support her even if she did something!

Khoda nagzare az kasi ke zendegie in dokhtaro kharab kard!
    نه غزه نه لبنان جانم فدای ایران

در زندگی زخم*هايی هست که مثل خوره روح را آهسته در انزوا می*خورد و می*تراشد.
    صادق هدايت؛ بوف کور

Quote Originally Posted by Cop View Post
    baba migam khabari ke az khode iran hast, ine ke dokhtare azade, va taraf pesare dastgir shode

vassalam name tamam
    i hope you are right
    نه غزه نه لبنان جانم فدای ایران

در زندگی زخم*هايی هست که مثل خوره روح را آهسته در انزوا می*خورد و می*تراشد.
    صادق هدايت؛ بوف کور

Quote Originally Posted by donsaeid View Post
    listen to this!

Khoda nagzare az kasi ke zendegie in dokhtaro kharab kard!
    elahi amen

akharin khabari ke man shenidam ine, ke aslan zahra nabood yek dokhtare dige bood ke shabieshe.. hala ham oon dokhtaro gereftan va doost-pesaresh, va mikhan har do ta shoono edam konan
    ~ Bahar ~

shaieat ziade amma mikham beporsam chera in bala baiad sare in 2khtar mioomad?va be khodam javab midam khoda mikhaste emtehanesh kone
    omidvaram baraie zahra hich etefaghi nioftad vazendegi khod ra az sar begirad
    khoda va doa haie mardom ba zahrast

منبع : خبرگزاری ایلنا ، خبرگزاری انتخاب

زهرا اميرابراهيمي بازيگر سينما و تلويزيون در خصوص جريانات پيش آمده اخير كه در طي اين چند هفته از وي در محافل خبري و مطبوعاتي منتشر شده است ، در نوشته اي نسبت به اين اتفاقات واكنش نشان داد .

متن کامل یادداشت وی که نسخه ای از آن برای خبرگزاری «انتخاب» و خبرگزاری ایلنا ارسال شده، عیناً به شرح زیر آمده است :

پاييز امسال ، پاييزي تر از هر سال ، ابري و باراني.

گاهي آفتاب فقط براي يادآوري وجود فصل هاي ديگر از لا به لاي ابرها مي تابد. سكوتم دليل اعتقاد به شما نبود ، خود را باور داشتم. قصد من يادآوري هيچ فصلي نيست.
    نور كافي نيست ؛ اما هنوز مي توان تجربه تلخي را با كساني كه آسمان دلشان ابري تر از آسمان خاكستري شهر ماست تقسيم كرد.

شايد اين شرح يك تجربه است.

شايد اين يك شكايت است براي زهره شوكت و يا من مسوولي هستم با نام" زهرا اميرابراهيمي" براي دفاع از آن چه كه حتي به من مربوط نيست ؛ و شايد اين تلاشي بيهوده است براي حفظ حرمت يك انسان ، هنر و يا جامعه هنرمندان و شايد اين همه ، دلشوره ايست براي يك جامعه.

آن چه با عنوان هاي مختلف مثلاً فيلم غير اخلاقي زهره شوكت از نيمه ماه مبارك رمضان جزو تنقلات روي كرسي برخي محافل همكاران ، منازل دوستان ، شهروندان و شهرستانها شده است ، چيزي نيست جز تاييدي بر تلاش بيهوده فردي ما در عرصه هنر و برداشتن گام هاي بي ثمر در جهت رشد.

همه ما مي دانيم كه عدالت بدون قدرت هيچ است و قدرت بدون عدالت ، خشونت.
    آري ؛ اين قدرت ، قدرت جمعي ِ برخي از همكاران و همنوعان عزيزي است كه به بي عدالتي و خشونت تبديل شد.

خشونتي كه حتي مي توانيم با دست خودمان زهره شوكت را به خودكشي واداريم و يا اعدام و شايد هم بدتر...
    پس براي دلداري دوستان ، آشنايان ِ خارج و داخل كشور و يا بهتر است بگويم براي آگاهيتان : هموطنان ، همكاران ، روزنامه عزيز ؛ زهرا اميرابراهيمي ( هنرپيشه مذكور به قول شما ) كه گويا تشابهي ظاهري دارد با شخص ديگري در فيلم غير اخلاقي كه در ماه مبارك رمضان دست به دست از نظرتان مي گذشت ( و تا كنون نيز هم ) ، در صحت و سلامت كامل به سر مي برد و خوشبختانه دليلي كافي براي خودكشي پيدا نكرده است و من زنده هستم ... هنوز.

كساني كه با اين بي پروايي از بي حرمت كردن ديگران لذت مي برند ، در درجه اول انسانيت خودشان را با دست خود ، زودتر كشته اند.
    نجابت برخي هموطنان را كه چه عرض كنم ... اما هميشه خدا را سپاس. ماه پشت ابر نمي ماند.

بالاخره در اين روزهاي ابري ، قانون براي تكذيب اين شايعه و فاجعه از لاي ابرها تابيد.
    جاي آن است كه تشكر و قدرداني كافي از توجه و پيگيري مستمر مسوولين قانون براي حفاظت از محارم و حيثيت و تكذيب اين شايعه بنمايم.

انسانها ، متمدنين ، روشنفكران ، اشرفين مخلوقات و اي ديگران ؛ من اولين و آخرين نفري نخواهم بود كه شايعات و اكاذيبي اين چنين به او نسبت داده مي شود.

بار سنگين بي حرمتي و تهمت را بر دوش ، با دليل بي گناهي تحمل كرديم. از ما كه گذشت ، اما سوال اين است ؛ اگر هتك حرمت هايي نه براي آدمي كه مي شناسيد ، نه براي مثلاً زهره شوكت ، كه براي شخصي عادي اتفاق بيافتد چه بايد بكنيم؟

- بني آدم اعضاي يك پيكرند
    بعضي وقتها بد نيست كه خودمان را جاي ديگري بگذاريم ( اين درس تمام اديان است ) دقيقاً جاي ديگري و نه فقط به رسم دلسوزي. من به خاطر شما ، خودم را جاي پدري مي گذارم كه هر روز چشمهاي غمگين دخترش را براي دلداري مي بوسد و شايد نمي فهميم كه در خلوتش و خودم را جاي مادري مي گذارم كه با شنيدن خودكشي جگرگوشه اش ممكن است همان لحظه قلبش را ببازد و خودم را جاي رفيقي مي گذارم كه شرمش را با غيرت مي خورد تا از حقي دفاع كند ...
    گه گاهي خودم را جاي نارفيقان نيز مي گذارم ، شايد كه درس غيرت بگيرند و من خودم را جاي تمام وجود خودم نيز مي گذارم تا براي اثبات سلامتم ، جواب اين بي حرمتي ها را بر آيينه دلم ثيقل دهم.

و نهايتاً جايم را به شما مي دهم فقط براي يك لحظه ....
    از ما كه گذشت ....
    ايستاديم ،
    بي پروا ، مي روم و مي تازم در مرز بي خوابي و رويا ،
    در محمل ريا ، چنان مي روم كه گويي نه پسي دارم و نه پيش و ، چه شگفت !
    اين ريا ديگران با من همواره همراه و هم پايند
    باور كرده اندكه حقيقت بيش از اين رياي من نيست
    چگونه برهانم آنان را زين خيال اين تَوَهُم
    تنها فغان من است
    دلشان مي شكند! اگر بگويي
    ببنديد چشمان بي شرمتان را! حوصله شان سر مي رود!
    اگر بگويم باز نكنيد زبانتان را حتي براي دلسوزي من
    كه آن من ، خود هيچ است و اين هيچ ، پر شده است از من
    و در نهايت اين من ِ من است كه مي نماياند خود را
    براي هيچ و اين من ،
    تنها زهرا هزاران تكه شده است براي شما

● زهرا امير ابراهيمي

این بازیگر سینما و تلویزیون همچنین در گفت و گو با ایلنا با انتقاد از جريانات اخير كه به وي نسبت داده شده است ، گفت : پاييز امسال برايم ياد آور بدترين خاطره ها را ساخت ، تلخ و وهن آور . به قول اخوان " ابرهاي همه عالم در دلم مي گريند "...چون من از اين اتفاق غير انساني در رنجم و خداي هنر را شاهد مي گيرم نه براي خودم و فرديت خودم ، بلكه براي آنكه حرمت يك انسان و يك زن چنين لگد مال شد زيرا براين باورم بار سنگين تهمت و بي حرمتي را به يك انسان تحميل كردن ، گناهي بس گران و درد آور است.

وي افزود : در جامعه ما من اولين و آخرين قرباني اين گونه تهمت هاي ناروا و برچسب هاي غير انساني نيستم و نخواهم بود . چون تا زماني كه حس بي مسئوليتي و لاقيدي در بعضي انسانهاي كوته فكر و كوچك وجود داشته باشد اين اعمال شبه رواني هم رخ خواهد داد ، و جالب اينكه در ايران - ملقب و مشهور به سرزمين ناموس و كيان - چرا بايد چنين شهرونداني غير ايراني و بدون حميت و تعصب داشته باشيم .

امير ابراهيمي در ادامه گفت : اين اتفاق صرفا به خاطر كسب پول و شايد هم نوعي تفنن غير اخلاقي باشد و به خيال خامشان ديگر قانون و چارچوبي نيست و جامعه افسار گسيخته و بي اصول شده است .

اين بازيگر سينما و تلويزيون در بخش ديگري از صحبتهاي خود خاطر نشان كرد : بعضي وقت ها بد نيست ما مدعيان آزادي و انسانيت ؛ خود را لحظه اي به جاي ديگر ي بگذاريم و اين در هر دين و كيش و آئيني مر سوم است ؛ من هم بنا به اين رسم اديان ، دقيقا خودم را به جاي سه نفر گذاشتم . اول به جاي پدري گذاشتم كه هر روز چهره ي زرد و غمگين دخترش را مي بيند و شايد هم براي دلسوزي بر رخ سردش بوسه اي بزند و شايد هم نمي دانم در خفا و كنج خلوت از تيشه برداشتن مدعيان به سوي ناموسش بگريد و مردانه بار غم بر د وش كشد و يا خود را جاي مادري مي گذارم كه با شنيدن خبر خودكشي جگر گوشه اش همان لحظه قلبش باز ايستد كه در آرزوي مادر شدن دخترش روزگار را مي گذراند ،و يا خود را به جاي دوستي مي گذارم كه شرمش را با غيرت و شرف ايراني مي خورد تا كه شايد دست به كاري زند كه حقي را باز ستاند . در هر سه حال ، هر انساني كه بويي از انسانيت به مشامش رسيده باشد ؛ ناراحت مي شود .

امير ابراهيمي درباره شايعات اخيري كه در خصوص خودكشي وي در برخي رسانه ها منتشر شده است ، گفت : من خودم را جاي تمام وجود خودم گذاشتم كه براي اثبات اين بي حرمتي به شخصيت زن و انسان به سان اشرف مخلوقات . رفتاري كالائي داشتن با آن ، فقط تصميم گرفتم كه بايستم و به حرمت شرف و كيان قهرماني ايران تاريخ ، بگويم و فرياد بزنم كه من " زنم و انسانم " و علاوه بر آن به عنوان يك هنرمند بايد به جلا و صلابت زن ايراني فكر كنم و از حرمت زنان و دختران هم كيش و زبانم دفاع كنم ... و تنها وسيله و لبزار من همان هنر من است .

بازيگر نقش زهره در سريال نرگس خاطر نشان كرد :تكذيب من دردي را دوا نمي كند ، چه را تكذيب كنم ؟ وجود بلاهت را ؟.... من خود عين انكارم ! و مي دانم نسل نو و جوان و هم نسل خودم در ايران چنين عرصه را براي جولان بي غيرتان و عدوهاي ابله كيان و ناموس ايران ، فراهم نمي كنند .

وي افزود : من ساكن كوچك وادي هنرم . عزمم را جزم كردم تا بيشتر از پيش در زمينه كاري ام فعال تر باشم و با نوجستن و تكاپو در عرصه هنر ، به عنوان يك زن ايراني حركت كنم . حركتي براي نو جستن و زيستن و آموختن ؛ فعلا قصد هيچ گفتگويي با رسانه اي را ندارم و فقط به مردمان سرزمين قمر و پروين و فروغ و بزرگان هنر و ادب مي گويم من زنده ام .

· Former boyfriend faces prison after extradition
    · 100,000 copies circulating amid cultural clean-up

Robert Tait in Tehran
    Wednesday November 22, 2006
    Guardian Unlimited

Ebrahimi has dismissed the film as a fake made by a vengeful former fiance. Photograph: Robert Tait

An Iranian actor at the centre of a video sex scandal has spoken for the first time publicly to deny being a collaborator in the now notorious home-made film.

Zahra Amir Ebrahimi, one of Iran’s best known television performers, is facing social ostracism, a wrecked career and a possible lashing after police seized copies of the footage, which appears to show her having sex.

The film, which has been distributed in street markets and posted on websites, has caused profound shock at a time when Mahmoud Ahmadinejad’s Islamist government is trying to banish the “corrupting” effects of western culture.

It has been given added impact by Ebrahimi’s reputation for playing religious, morally upstanding characters in Iranian state TV soaps. One highly successful series, Narges, was watched by an estimated 68% of the population.

Police interrogated Ebrahimi at length after being alerted to the film’s existence. She has not been charged but investigations are continuing.

However, in an exclusive interview with the Guardian, Ebrahimi, 25, denied being the woman in the film. She dismissed it as a fake made by a vengeful former fiance who used studio techniques to form a montage of incriminating images designed to destroy her career.

“I watched the film after I heard about the fuss from colleagues and the girl in it is not me,” Ebrahimi said.

“I admit there are some similarities to the character I played in Narges. It is possible to use studio make-up to have a person look like me. I have some knowledge of montage techniques and I know you can create a new face by distorting the features of another person.”

Legal experts say Ebrahimi’s denial may be sufficient to avoid punishment. Under Iranian law, video footage must be corroborated by supporting evidence or a confession. According to the legal code, sex between two unmarried people carries punishment of up to 99 lashes.

Ebrahimi’s ex-fiance, an assistant film producer who has been referred to publicly only as Mr X, is in custody after being extradited from Armenia. He faces up to three years in jail and a £6,000 fine if found guilty of making and distributing the film, which contravenes Iran’s strict indecency laws.

He admits taking part but claims that Ebrahimi suggested the film, which he says was shot in her home, and then distributed it herself. However, in a 45-minute interview, Ebrahimi - wearing a hijab and a long woollen coat - said her former fiance threatened revenge after she ended their relationship a year ago because of his infidelity. “He had a lot of affairs and our relationship ended in a very immoral way,” she said. “He said he would do something that would mean I would be unable to hold my head up and would prevent me ever working again in Iran. I think this film is him trying to put his threats into action.”

An estimated 100,000 copies have been circulating in the last two months. The accompanying publicity has prompted some parents to voice concern that their children have asked to see the film, which has been dubbed Narges II.

Private films showing sex scenes are not uncommon in Iran. However, Ebrahimi’s high profile and the ongoing cultural clean-up campaign have prompted a sensitive reaction from the authorities. Tehran’s chief prosecutor, Saeed Mortazavi, has ordered police to conduct a special investigation and wants death sentences for those convicted of circulating such productions.

Ebrahimi acknowledged that she had been emotionally upset but denied reports that the affair had driven her to attempt suicide. Her acting career is in jeopardy amid reports that her employers are considering dropping her.

But Ebrahimi, who comes from a religious family, said the heaviest burden came from being accused of immorality in a religious society. “According to the moral norms of Iranian society, it is very damaging for this film to be distributed under my name,” she said. “If you look at my professional resume, you will see that I have taken part in mainly spiritual or religious films and programmes.

“My parents and I thought we were living in a society with common sense. Instead, we find that 90% of people are following this thing and taking it seriously. If people have a chance, they are curious about indecent and vulgar things.”
    Last edited by DokhtarIrooni; 11-26-2006 at 01:32 PM.
    ~ Bahar ~

بازتاب اخبار این هنرپیشه در مطبوعات ایران و جهان

بی بی سی در سایت فارسی خود انعکاس گسترده اخبار این هنرپیشه را در رسانه های غربی بدینگونه توصیف کرد:
    خبرگزاری رویترز اعلام کرد: واقعا بعید است که در کشوری اسلامی که حتی هنرپیشه های زن در فیلم ها و سریال ها طبق قوانین شرعی باید حجاب اسلامی را رعایت کنند، فردی پیدا شود که به ایفای نقش در فیمی غیراخلاقی بپردازد.
    روزنامه گاردین چاپ لندن نیز نوشت: تکثیر غیرقانونی فیلم ها در ایران و حتی فروش سی دی و دی وی دی های زندگی خصوصی هنرپیشگان و افراد معروف این کشور به بازار مساعدی برای کسب درآمد افراد ناباب شده است.
    این روزنامه افزود: درست یا غلط بودن حرکت هنرپیشه ایرانی در فیلم غیراخلاقی منتسب به او اصلا مورد بحث نیست بلکه عملکرد فردی که دست به تکثیر چنین صحنه هایی زده باید تقبیح شود. گاردین افزود: حبس یک ساله و پرداخت جریمه 10 میلیون تومانی برای فردی که این سی دی را تکثیر کرده، نمی تواند مناسب باشد و به طور حتم باید راهکار بهتری برای شایعه پراکنان انتخاب کرد.
    خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز اعلام کرد: بسیاری از سازمان های غیردولتی اروپا با بررسی فیلم ها به این نتیجه رسیده اند که کیفیت هر یک با دیگری متفاوت است و ظاهرا فردی حرفه ای دست به تولید آنها زده است.
    نشریه "بک استیج" نوشت: با توجه به قوانین سفت و سخت ایران در مورد برقراری رابطه جنسی با فرد غریبه، بعید به نظر می رسد که این هنرپیشه زن که وارد دهه سوم زندگی اش شده و با پتانسیل بالایی که در عرصه هنر دارد دست به ایفای نقش در فیلم غیراخلاقی زده باشد.
    این نشریه هنری افزود: نویسندگان این نشریه از شدت کنجکاوی سریال های تلویزیونی این هنرپیشه را به دست آوردند و بعد از مشاهده فیلم غیراخلاقی منتسب به او از طریق یک سایت اینترنتی ایرانی نیز به صاحب Domain مذکور تذکر دادند که آنرا از روی صحنه پاک کند.
    "بک استیج" خاطرنشان کرد: طبق پرس و جوهایی که از دست اندرکاران سینمای ایران انجام دادیم، این هنرپیشه زن آینده روشنی در انتظارش بود و اینگونه شایعات می تواند حرفه او را به مخاطره بیندازد.
    فرانس پرس اعلام کرد: زهرا امیرابراهیمی به تمام شایعات با مصاحبه با یک روزنامه هنری پایان داد و ادامه کار را به مقامات قضایی کشورش سپرد.
    این خبرگزاری افزود: باید منتظر ماند و دید که این چهره هنری با وجود شایعات موجود خواهد توانست به فعالیت خود در عرصه سینما و تلویزیون ادامه دهد یا خیر؟
    این خبرگزاری با اعلام اینکه بعضی افراد در ایران اقدام به دامن زدن به اینگونه حوادث می کنند تاکید کرد: انتشار فیلم میهمانی ها و مراسم خصوصی افراد معروف در ایران ظاهرا عادی شده است.
    منبع: بی بی سی فارسی

بررسی جرایم انجام گرفته و مجازات قابل اجرا برای متهمین از دیدگاه اسلام و حقوق جزای ایران
    از نظر حقوقی، چه از نظر فقه اسلامی و چه از نظر حقوق داخلی ایران، فیلم یا صوت صبط شده نمیتواند مثبت جرم منسوب به متهم باشد و اقرار شفاهی متهم لازم میباشد. نگاهی میکنیم به جرائمی منتسب به متهمین این پرونده:
    1- توزیع فیلم مبتذل در کشور
    2- افشای فیلم خصوصی و خانوادگی
    3- زن
    4- تهمت
    در مرحله اول، بزرگترین جرائمی که در پرونده مزبور به چشم میخورند، توزیع فیلم مبتذل در کشور و افشای فیلم خانوادگی دیگران میباشد. شاید حساسیت اصلی نیروهای انتظامی و دادگاه های ایران بیشتر متوجه همین دو جرم بوده است و لذا به جای آنکه به بررسی جرائم دیگر منتسب به طرفین بپردازند، به دنبال شخص فیلمبردار و توزیع کننده اول این فیلم در کشور بوده اند. در صورتیکه هر یک از متهمین و یا شخص ثالثی به عنوان مجرم این جرم دستگیر شود، این شخص ممکن است بر طبق قوانین ایران، حتی اعدام شود. در پرونده های مشابه در دادگاه های ایران، احکامی مانند حبس های بلند مدت نیز مشاهده شده است. قعلا چیزی که واضح است آنست که تا این لحظه این جرم منتسب به هیچیک از طرفین متهم در این پرونده نبوده است و تحقیقات پلیس برای یافتن این متهم ادامه خواهد داشت.
    در مورد اتهام سوم یعنی زنا، توجه شما را به موارد زیر جلب مینمایم :
    از دیدگاه فقه اسلامی که ریشه اصلی قوانین جزائی حکومت دینی ایران در این جرم به حساب میآید، اثبات وقوع مساله زنا از سخت ترین مسائل و بنا بر عقیده اکثر مردم، غیر ممکن است. کمتر در دادگاههای ایران کسی توانسته وقوع این جرم را به جز از راه اعتراف متهم ثابت کند. در تعلیمات اسلامی آمده است که حتی با دو بار اعتراف متهم هم دادگاه نمیتواند این قضیه را ثابت فرض کند و باید از متهم بخواهند که دیگر اعتراف نکند و به طور کلی، نوعی تشویق به فرار از مجازات در این جرم دیده شده است. دکتر محمد مهدی فقیهی که دکترای فقه و همینطور فلسفه اسلامی دارد و از صاحب نظران به نام فقه شیعی محسوب می شود و در تهران مشغول به تدریس و انتشار علوم اسلامی میباشد، در مصاحبه ای تلفنی با مهری یزدانی، خبرنگار شهروند در آمریکا میگوید: "دخالت در امور خصوصی و داخلی مردم از نظر دین اسلام، به کلی حرام است. هر گونه استنطاق کردن و بازجوئی کردن از مردم در زمینه منکرات هم حرام شرعی است." "متن کامل این مصاحبه بزودی در سایت شهروند منتشر میشود"
    بر طبق این دستورات دینی، قوانین جزائی اسلام نیز اثبات وقوع زنا را در پرونده مزبور محال کرده است. جالب اینجاست که حتی در صورت انتساب این جرم به طرفین، در فقه اسلام و قوانین ایران راهی برای فرار از مجازات در نظر گرفته شده است و آن "خواندن عقد محرمیت" بین طرفین است. یعنی دو طرف به صرف ادعای محرم بودن، از جرم ثابت شده، تبری میشوند. متهم مرد این پرونده نیز پس از دستگیری به ماموران گفته است که با شخص مقابل، محرم بوده است. با این توصیف، هر نوع اجرای حد شرعی اسلامی در این باره ساقط میباشد. در غیر این صورت دادگاه میتوانست طرفین را به تحمل 80 ضربه شلاق متهم کند.
    و اما جرم چهارم که میتواند در این پرونده مطرح شود، تهمت است. در قوانین مجازات اسلامی، تهمت شدیدتری مجازاتها را دارد. علت این حکم در قانون ایران، روایاتی از پیامبر اسلام بوده است که در آن آبروی فرد مسلمان را مهمتر از حریم خانه کعبه (مقدس ترین مکان مذهبی مسلمانان) بیان نموده است.
    در نتیجه موارد یاد شده در بالا، در پرونده مورد بحث، چنانچه خانم امیرابراهیمی از توزیع کننده فیلم شکایت کند، به فرض آنکه شخص نشان داده شده در فیلم، همان زهرا امیر ابراهیمی باشد، ایشان به صرف ادعای محرمیت با طرف مقابل از جرم زنا تبرئه میشود، و حتی میتواند علیه کسی که فیلم را توزیع کرده است شکایت جزائی و حقوقی و تقاضای غرامت کند. طرف مقابل نیز چنانچه از جرم توزیع فیلم تبرئه گردد، از نظر دادگاه ایران بیگناه بوده و آزاد خواهد شد و در صورت اثبات این جرم حبس یا اعدام میشود.

عملکرد نیروی انتظامی و اعلام ممنوع التصویر شدن زهرا امیر ابراهیمی
    نیروی انتظامی ایران پس از اعلام دستگیری متهم دوم پرونده و انتقال وی به ایران بازجوئی های خود را از متهم آغاز کرده ولی تاکنون نتیجه قطعی تحقیقاتش را اعلام نکرده است. در بین مردم ایران شایع است که شاید این شخص قربانی اصلی این پرونده باشد و برای پایان بی سر و صدای جنجالها در این زمینه، وی را مسئول همه مشکلات معرفی خواهند کرد، که امیدواریم اینطور نباشد. همچنین بر طبق آخرین اخبار موثق رسیده از تهران، دستور ممنوع التصویر کردن هنرپیشه زن این پرونده، خانم امیرابراهیمی نیز صادر شده و علی رغم اعلام بیگناهی وی از سوی دادگاه این پرونده، بنا به سنت دیرینه در دادگاههای ایران، که افراد مشهور متهم یا حتی مظنون به جرائم اخلاقی در هر صورت تا چند سال ممنوع التصویر میشوند، این دستور به صدا و سیما ابلاغ گردیده است. بر اساس این اخبار، با توجه به همزمانی پخش سریالی از این هنرپیشه در یکی از شبکه های ماهواره ای ایران، صدا و سیمای ایران قصد ندارد این دستور را تا بیست روز دیگر که پخش این سریال از شبکه ماهواره ای ایران (با زیرنویس انگلیسی) ادامه دارد، اجرا نماید.

در همان حال که منابع خبري موثق، از دستگيري متهم اول پرونده معروف به "دختر شوکت" در ارمنستان خبر مي دهند و رييس پليس امنيت تهران بزرگ از دستگيري اودر فرودگاه بين*المللي تهران مي گويد؛ باز از سي دي هايي تازه اي سخن مي رود که نسخه هاي چندين هزارتايي آن در بازارهاي تهران دست به دست مي شوند.

سي دي "دختر شوکت" يک ماهي معروفترين و پر طرفدارترين فيلم زير زميني ايران بود . اما حالا "يک سايت خبري از فروش سي دي فيلم غير اخلاقي منتسب به يکي ديگر از هنرپيشگان زن شبکه 3 سيما در بازار غير قانوني سي دي فروشان تهران" خبر داده است. سرپرست فرماندهي انتظامي مشهد نيز از اين گفته است که "فقط طي چند روز گذشته حدود 20 هزار سي دي مستهجن و غيرمجاز از واحدهاي صنفي غيرمجاز جمع آوري شده است."

خريد اين نوارها که گاه قيمت يک نسخه آن به 12 هزارتومان مي رسد، کار سختي نيست. در خيابان هاي اصلي شهر فروشندگان ريشو و تسبيح بدست که زير ظاهري موجه انواع فيلم هاي ممنوع را مي فروشند، نام ها را زيرگوش عابران تکرار مي کنند؛ روي موبايل ها "اس ام اس" مي فرستند، "تيزرش" رابراي سايت ها مي فرستند، در تاکسي و اتوبوس حرفش را مي زنند و ...

اين داستان که ديروز روزنامه جمهوري اسلامي، تازه ترش کرد، با يک خبر کوتاه آغاز شد. مجموعه تلويزيوني نرگس، به کارگرداني سيروس مقدم، يکي از پر بيننده ترين مجموعه هاي تلويزيوني ايران، يک ماه پيش به پايان رسيد، درحالي که چهره هاي آن در ميان مردم بشدت معروف شده بودند. يکي از آنها "زهرا شوکت" بود که در قسمت هاي زيادي از اين سريال حضورداشت.

ايفاگر نقش شوکت بازيگر جواني است به نام زهرا امير ابراهيمي. پدرش راننده تاکسي است و مادرش کارمند يک اداره دولتي. خودش هم در چند مجموعه تلويزيوني بازي کرده است.

سازندگان مجموعه و مسئولان صداوسيما نشئه موفقيت و کسب در صد بالاي جذب تماشاگر براي مجموعه خود بودند که خبر کوتاهي خواب خوش آنان را بر آشفت: فيلمي "غير اخلاقي" از زهرا امير ابراهيمي بازيگر نقش زهره شوکت، يکي از شخصيت هاي اصلي فيلم به صورت غير قانوني پخش شده و دست به دست بين مردم در کوچه و بازار مي چرخد.

مسئولان حسب معمول ابتدا داستان را جدي نگرفتند. سپس به شکل نيمه پنهان موضوع را پيش کشيدند. برخي مسئولين فرهنگي هم غير مستقيم گفتند: "تکثير فيلم هاي شخصي مردم و تجاوز به حريم خصوصي مردم جرم محسوب مي شود."

اما شهرت بي سابقه فيلم و ميزان تکثيرآن، نيروي انتظامي را وارد صحنه کرد. اولين اقدام نيروي انتظامي دستگيري زهرا امير ابراهيمي بود. نشريات متعدد زرد هم که بر خلاف نشريات جدي تعطيل شده، در تيراژ بالا منتشر مي شوند، با انعکاس بازجويي هاي امير ابراهيمي وطرح برخي مسائل آشکار و پنهان در کنار آن به ماجرا ابعاد تازه اي دادند. ازجمله خبر ها اين بود که پسر طرف معاشقه در فيلم، دستيار کارگردان در سينما بوده و به بهانه تحصيل از کشور متواري شده است. امير ابراهيمي حضور خود را در فيلم انکار کرد و بعد از مدتي هم آزاد شد.

تا اينکه... پرونده به قاضي سعيد مرتضوي سپرده شد و باين ترتيب پروژه اي رقم خورد که مقدمه آن يافتن پسر فراري فيلم "دختر شوکت" بود.

شايعه وحرف

قاضي مرتضوي مجددا زهراامير ابراهيمي را احضار کرد و شخصا به بازجوئي از او پرداخت. يک بازجوئي شبانه که داستان "زهرا کاظمي" را ياد آوري مي کرد. به همين علت بود که وقتي خبر خودکشي زهرا امير ابراهيمي نقل روز شد، مقامات پليس بلافاصله آن راتکذيب کردند، هرچند روزنامه جام جم، ارگان صدا و سيماي جمهوري اسلامي که پيگيري بي سابقه اي در مورد اين پرونده از خود نشان داد، نوشت: "اين هنرپيشه زن به دليل فشار هاي روحي ناشي از تکثير يک فيلم غير اخلاقي منتسب به وي دست به اين خودکشي زده است."

بعد از آن به گفته منابع موثق، امير ابراهيمي به دستورقاضي مرتضوي ممنوع المصاحبه شد و سکوت پيشه کرد.اين سکوت خود سرآغاز شايعات ديگر بود. شايعاتي مانند ديده شدن جسد امير ابراهيمي در پزشکي قانوني. اينجا بود که مرتضوي مجبورشد دستور سکوت را لغو کند. اما آنچه زهرا به طور خلاصه به خبرگزاري ايلنا گفت، خود داستان ديگري بود: "تکذيب من دردي را دوا نمي کند، چه را تکذيب کنم؟ وجود بلاهت را ؟.... من خود عين انکارم! و مي دانم نسل نو و جوان و هم نسل خودم در ايران چنين عرصه اي را براي جولان بي غيرتان و عدوهاي ابله کيان و ناموس ايران، فراهم نمي کنند."

در همين حال که قاضي مرتضوي با شدت تمام در تلاش بود تا پسر فراري را دستگير کند، ماجراي "سي دي دختر شوکت" به يک بحث اجتماعي تبديل شد. جامعه شناسان ميل براي ديدن اين قبيل فيلم ها را درجامعه خطرناک توصيف کردند. برخي از چهره هاي نظام هم در باره آن سخن گفتند. ازجمله سيد حسن خميني که در بحث مفصلي در باره اين موضوع گفت: "چه کرده مگر آن دخترکي که تازه پايش به سينما باز شده و چهره محبوب شده؟ آخر گناهش چه بوده که بايد با بي شرمي تمام، ابتدا به پخش و انعکاس گسترده يک فيلم جعلي پرداخته و سپس شايعات ديگر را شروع کنيم: شنيدم به دبي رفته، شنيدم به هلند رفته، راستي شنيدي که آن بازيگر سينما ممنوع التصوير شده، و دهها شايعه ديگري که از بيان آن شرم مي کنم...ناجوانمرداني که فيلم را با هدف تخريب يک مسلمان - اصلاً يک انسان - با تيراژ وسيع پخش کرده اند، البته مي توانند با مال حرامي که گيرشان امده، سال ها آنسوي آب، هر چه مي خواهند بکنند، اما آيا مي دانند، چه بر سر دخترک معصومي آمده که در پاکي اش شکي نبود؟آيا مي دانند، او امروز کجاست؟ ايا مي دانند چند بار قصد خودکشي کرده؟ آيا مي دانند چند بار کارش به بيمارستان کشيده؟ مي دانند چه بر سر خانواده اش آمده؟ ......"

دستگيري به سبک فيلم هاي جنايي

نيروهاي تحت امرقاضي مرتضوي در اين فاصله سرنخ پسر فراري را بدست آوردند: در ارمنستان. و سپس طي عملياتي که جزئيات آن معلوم نشده است، پسر فراري دستگير شد. فرمانده نيروي انتظامي گفت او هنگام بازگشت به تهران در فرودگاه بين المللي تهران دستگير شده، و منابع خبري داخلي و خارجي، از جمله گاردين، از دستگيري وي در ارمنستان خبر دادند. به هر حال کسي که با چنين پرونده اي از ايران گريخته بود، منطقا دوباره به ايران بر نمي گشت، آن هم از طريق فرودگاه بين المللي تهران. سخنان سردار عليپور در اين زمينه خود ظن ها را تقويت کرد: "بر خلاف برخي شايعات، به دوبي و سوئد فرار نكرده بود و تنها مقارن 27 مهر ماه سال جاري، چند روز پس از انتشار سي*دي در تهران به ارمنستان متواري شده بود كه پس از دستگيري مدعي شد، در ارمنستان دانشجوست".

به هر روي عکس پسر جوان با صورت پوشيده نيز چاپ شد؛ و تنها ساعاتي بعد خبرنگاران نشريات زرد به نقل از بازجويان اعترافات اورا منتشر کردند. بر اساس اين اعترافات پسر فراري ادعا کرده بود که بازهرا امير ابراهيمي صيغه محرميت خوانده و فيلم رابصورت شخصي تهيه کرده است. او سپس فيلم را از هارد کامپيوتر پاک کرده و کامپيوتر را به فروش رسانده است. اما خريدار کامپيوتر، اطلاعات را باز خواني و آن را تکثير کرده است. اعترافاتي که زهرا امير ابراهيمي آنهارا تکذيب کرد.

بعد هم گفته شد گروهي دولتي مشغول تهيه يک کپي 85 فريم در دقيقه از روي فيلم هستند تا بالاخره ثابت شود دختر فيلم زهراست يا کس ديگر. اما طبعا تلاش براي شناسايي و دستگيري عاملان پخش سي دي قرار بود ادامه يابد.

داستان دنباله دار

و اين تلاش ادامه داشت که روزنا خبر داد سي دي ديگري به بازار آمده؛ و عصر ايران نوشت: "در اين فيلم غير اخلاقي، شخصي، به همراه چند مرد ديگر ديده مي شود". سي دي فروشان بازار هم گفته اند "اين سي دي متعلق به يکي از بازيگران سريال هاي معروف صدا و سيما است" و قيمت اين محبوبيت در هر نسخه" تا 12 هزار تومان" هم مي رسد.

اين قيمت بالا که ظاهرا به جيب فروشندگان شبکه هاي غيرقانوني توزيع نوار و سي دي مي رود، سرريز هاي ديگري هم دارد. در طول اين مدت جهت گيري خبرها از "انجام اعمال مغاير شرع و خلاف منافي عفت عمومي"به گرفتن انگشت اتهام به جانب هنرمندان سينما تغيير جهت داد. ابتدا يکي از سايت هاي خبري وابسته به جناح راست، نوشت: "فرد حاضر در صحنه پسر يکي از کارگردان هاي مشهور سينما است". بعد ايسنا، به نقل از سردار عليپور نوشت: "متهم دستيار يكي از كارگردانان معروف است"، سپس نوشتند او طراح صحنه است و ... اين خبرها البته تکذيب شد، زهرا امير ابراهيمي هم در گفتگو با خبرنگار گاردين حضور در اين فيلم را به شدت رد کرد، اما همه اينها مانع از آن نبود که روزنامه جمهوري اسلامي، در ستون جهت اطلاع خود، اين فيلم را نه "منسوب" به اين بازيگر که "مربوط" به او معرفي کند.

اين روزنامه در عين حال نوشت: "توزيع گسترده فيلم مستهجن مربوط به يكي از بازيگران مجموعه تلويزيوني نرگس و اظهارات مسئولان درباره تعقيب و مجازات عاملان توزيع اين فيلم اين سئوال را در اذهان پديد آورده كه علاوه بر آنها چرا هيچ سخني از تعقيب و مجازات مرتكبان و افراد حاضر در صحنه مستهجن به ميان نمي آيد".
    جمهوري اسلامي در ادامه اضافه کرد: "با انتشار خبر توزيع فيلم مشابهي از يكي از بازيگران زن يك مجموعه تلويزيوني ديگر به نظر مي رسد بي توجهي به مرتكبان و ادامه بكارگيري آنها در بازيگري در مجموعه ها و فيلم ها موجب گستاخي بيشتر و رواج و عادي شدن اين قبيل جرم ها مي شود."

دستگيري و اعدام

براي رد همين "بي توجهي" بود که پليس تهران بلافاصله خبر از دستگيري باند "علي ميکرب" داد. به گفته مسئولين امراعضاي اين باند دختران رافريب مي دادند و از آنها "فيلم هاي هرزه" مي گرفتند. سردار عليپور، نتيجه تحقيقات پليس را اينگونه توضيح داد: "باند علي ميکروب، دختران نوجوان را تهديد کرده بودند که در صورت عدم همکاري، فيلم ها را در مدرسه و منازلشان توزيع خواهند کرد."

البته به گفته سردار عليپور، "باند علي ميکروب سرانجام نه توسط پليس و نيروهاي امنيتي، بلکه با مراجعه يکي از دختران تجاوز شده به پليس لو رفت." و همان جا بود که اعلام شد از ابتداي سال تاکنون 20 پرونده در خصوص فيلمبرداري از اين صحنه هابه پليس امنيت تهران بزرگ ارجاع شده است.

داستان که به اينجا رسيد، آقاي جمال کريمي راد، وزير دادگستري و سخنگوي قوه قضائيه در نشست هفتگي خود با خبرنگاران گفت در ارتباط با توزيع "سي دي هاي مستهجن"، سه پرونده با هفت متهم در دادسراي تهران تشکيل شده و دادستان در کيفرخواستي که براي آنان صادر کرده، آنان را متهم به تجاوز به عنف و اشاعه فحشا کرده و خواستار اعدام آنان شده است.

کريمي راد اضافه کرد: "جمعا 35 نفر در ارتباط با توزيع سي دي هاي حاوي تصاوير ويدئويي هرزه گرايانه دستگير شده اند که تعدادي از آنان در بازداشت به سر مي *برند." و حالا هفت نفر از اينان در انتظار اعدامند.
    داستان "دختر شوکت" دارد فراموش مي شود، اما داستان هاي ديگري آغاز شده است.

کاملترين خبر در مورد مصاحبه زهرا امير ابراهيمی با گاردين

روزنامه گاردين در شماره 22 نوامبر خود در مقاله ای تحت عنوان " هنرپيشه ايرانی دررسوايى فيلم مستهجن گفت که نامزد سابقش اين فيلم جعلی را ساخته است." خبر از مصاحبه ای اختصاصی را با او داده است.
    در اين مصاحبه زهرا امير ابراهيمی هنرپيشه 25 ساله سريال پر بيننده نرگس ، انتساب اين فيلم به خود را رد کرده و آن را فيلمی جعلی ساخته شده از سوی نامزد کينه توز خود دانسته است که در يک استوديوبا حقه های فنی برای تخريب وجهه او از طريق مونتاژ صورت گرفته است.
    امير ابراهيمی در بخشی ديگر از مصاحبه اعلام نموده که من خودم فيلم را بعد از هياهويى که از دوستانم شنيدم مشاهده کردم و دختری که در فيلم است من نيستم.
    اين هنرپيشه زن سيما اضافه کرده است که " من قبول دارم که مشابهت هايى با شخصيتی که من در فيلم نرگس بازی کردم(با بازيگر فيلم غير اخلاقی) وجود دارد. استفاده از آرايش استوديو برای درست کردن شخصی شبيه من وجود دارد.من خودم اطلاعاتی در مورد فنون آرايش (گريم) دارم و می دانم ميتوان با تغيير چهره ؛چهره فرد ديگری را درست کرد.
    امير ابراهيمی در ادامه اين مصاحبه 45 دقيقه ای که تنها بخش کوچکی از آن منتشر شده است؛افزوده است: نامزد من که ارتباط با او را يکسال پيش بخاطر خيانت هايش قطع کرده بودم ؛ مرا تهديد کرده بود که کاری خواهد کرد که نتوانم سرم را بلند کنم و هرگز نتوانم در ايران کار کنم.
    گاردين عين حال از منابع نامشخص در خبر داده است که نامزد دستگير شده امير ابراهيمی مدعی شده که اين فيلم به پيشنهاد زهرا امير ابراهيمی تهيه شده است.
    امير ابراهيمی در بخشی ديگر از اين مصاحبه که به نوشته نويسنده گاردين با حجاب در آن حضور يافته بود؛ تاکيد کرده است که هر چند که شديدا از اين بابت غمگين شده است ولی هر گونه تلاش برای خودکشی را تکذيب کرد.
    ابراهيمی که به نوشته خبرنگار گاردين از خانواده ای مذهبی برخاسته گفت: بر اساس ارزشهای اخلاقی جامعه ايرانی ؛ اين فيلم که به اسم من توزيع شده شديدا به وجهه من صدمه زده و اگر شما به سوابق کار حرفه ای من نگاه کنيد می بينيد که من بيشتر در فيلم های معنوی و مذهبی بازی کرده ام.
    زهرا امير ابراهيمی در پايان اضافه کرده است که من و خانواده ام فکر می کنيم که در جامعه ای با عقل سليم زندکی می کنيم . وی در عين حال از ابراز کنجکاوی بخش زيادی از مردم در موضوعی مبتذل و شرم آور اظهار تعجب کرده است.

dang she is the paris of iran
    i hope her vid gets leaked
    dont critizise i bet most of you guys want the same too
    just dont wanne say it
    http://www.worldometers.info/

G-d determines who walks into your life....It is up to you to decide who you let walk away, who you let stay, and who you refuse to let go.

http://www.nomullas.com/

dast neveshteye Zahra amir ebrahimi:

Man gonaham ine asheghet shodam
    Kheili narahatam az daste khodam
    Ma ke goftim to az eshghe ma sarrri
    Pas chera baz ham dary del mibary
    Boro, Boro, Boro, Boro
    Boro, Boro, Boro, Boro....

به گزارش پایگاه خبررسانی عبرت ماه نوامبر امسال در پاریس ماه عکاسی شناخته شده و به همین مناسبت، دو هنرمند عکاس ایرانی، زهرا امیرابراهیمی و طاها مغانی، آثار عکاسی خود را در گالری گوستاو در پاریس عرضه کرده*اند.
    زهرا امیرابراهیمی و طاها مغانی، گذشته از کار عکاسی، ساختن فیلم را نیز آغاز کرده*اند. این دو هنرمند، که نزدیک به یک سال است ایران را ترک کرده*اند، قصد دارند در فرانسه، فعالیت هنری خود را دنبال کنند.

زهرا امیرابراهیمی ۲۷ ساله، رشته بازیگری تئاتر را به پایان رسانده و چهار سال است به عکاسی روی آورده است.

طاها مغانی که ۹ سال است عکاسی را به صورت حرفه*ای ادامه می*دهد، ۳۲ سال دارد و فارغ*التحصیل رشته مدیریت صنعتی است.

طاها مغانی که در کنار نمایشگاه عکس*های خویش در پاریس، فیلمی هم به نمایش گذاشته، در مورد تفاوت موضوع فیلم و عکس*ها، به رادیو فردا می*گوید:

فضایی را که برای این پروژه انتخاب کردم، قبرستان اتوبوسرانی شرکت واحد جمهوری اسلامی بود، در جاجرود و همانطور که درفیلم مشاهده می*شود، از دوستان خواهش کردم که، لباس*های سفید، سیاه و لباس عروس بپوشند و آنها را در بین اتوبوس*ها چیدم و از آنها عکس گرفتم.

در حین عکاسی از این پروژه، از دوستان خواستم که فیلمی تهیه کنند، با دو دوربین، یکی از پشت سرمن و دیگری روبه*روی من. یکی از دوربین*ها، که دوربین رنگی است، متحرک است، ولی انسان*ها داخل کادر ثابت هستند و دوربین سیاه و سفید ثابت است، ولی تصاویر و انسان*ها متحرک. این ویدئو، به درک بیشتر فضای گورستان اتوبوس*ها کمک می*کند، ضمن اینکه موضوع و اتفاقات را نشان می*دهد. در واقع می*توانم بگویم که فیلم و عکس*ها یکی هستند، یعنی هردو یک موضوع را دنبال می*کنند.

محور اصلی فکری، که شما به صورت عکس، آن را متبلور کرده*اید، چیست؟
    طاها مغانی: این عکس*ها را با نام آگاه زیان، واژه*ای که خود خلق کرده*ام، به نمایش گذاشته*ام. این واژه را با الهام از واژه*هایی مانند آبزیان ساختم، که می*تواند در فارسی دست کم دو معنی داشته باشد. کسانی که آگاهانه زندگی می*کنند یا کسانی که آگاهانه ضرر می*دهند، از دست می*دهند، در حالی که می*دانند دارند از دست می*دهند، ولی از دست می*دهند. و من تعبیر آن را به عهده مخاطب گذاشته*ام.

زهرا امیرابراهیمی نیز، در گفتگو با رادیو فردای آمریکا، نظر خویش را در مورد فیلم و عکس بیان می*کند:

اصولاً فیلم را کامل*تر می*دانم و شاید هم برای همین کارگردانی را دوست دارم، چون فکر می*کنم، می*توانم از همه چیزهایی که اتفاق می*افتد، یعنی ازکلیه اتفاقاتی که در دنیای اطرافم می*افتد، استفاده کنم و آنها را درخدمت بیان کردن فیلم خود بگیرم.

عکس هم همین طور، حتی به نظرم می*آید که عکاسی، برای من تمرینی است، برای فیلم سازی.

در عکس*هایی که از جنوب ایران گرفته*اید ذهنیت، بیشتر اجتماعی است یا در قالب زیبایی شناسی عکس؟
    زهرا امیرابراهیمی: فکر می*کنم نگاه من به این مجموعه، کاملاً اجتماعی بوده و شاید به خاطر دنبال کردن اخباری است که در دنیا اتفاق می*افتد، یا به خاطر اینکه، الان در این موقعیت زمانی و مکانی، ذهن من گرفتار بعضی از اخبار مربوط به ایران، یا جنگ، حقوق زن*ها، و یا حقوق بشر است. به طور کلی به خاطر همه اینهاست، که این مجموعه شکل گرفته است.

این عکس، که حالات مختلف عروسکی را بر روی تیر چراغ برق نشان می*دهد، بیانگر چیست؟

تصاویر تکراری، تصویر عروسکی است که به تیر چراغ برق دار زده شده*است. نمی*دانم چه کسی این کار را کرده، ولی این تصویر برای من خیلی عجیب بود. وقتی این عروسک را دیدم، اولین چیزی که در ذهنم به وجود آمد، این بود که یک بازی کودکانه است و بچه*های ما حتی از کودکی عروسک را دار می*زنند، یا چیزهایی از این نوع.

به هرحال تجسم ماجرای اعدام بود. ولی این [ذهنیت] هم شاید، به خاطر این است، که درحال حاضر خیلی به اعدام فکر می*کنم وتصمیم گرفتم این را نشان دهم.

در این عکس، چیدمانی وجود ندارد؟

نه، وقتی کارها را می چیدم، کاملاً حسی فکر کردم که اگر بخواهم منظور خود را بهتر بیان کنم، یا چیزی را که دیدم منتقل کنم، باید به اینصورت چیده شود.

طاها مغانی و زهرا امیرابراهیمی در باره هدفشان از مهاجرت به پاریس می*گویند:
    طاها مغانی: هدف شامل دو حرکت است. حرکت اول این است که وارد جامعه هنری شهر پاریس بشویم، به طوری که افراد این جامعه هنری کم کم ما را بشناسند و به عنوان هنرمند قبول کنند.

حرکت بعدی هم طبیعتاً ادامه کار با همین قدرت و سرعتی

Zahra Amir Ebrahimi

Talks about the video which almost cost her life